با پرونده من، دولت آمریکا به خاک می‌نشست. آن‌قدر در این سال‌ها نامه‌نگاری کردم و مدرک در دست داشتم که آمریکا با خاک یکسان می‌شد. با این حال، دولت، بعد از رسیدن پای من به ایران، گفت شما دیگر بروید به زندگی خودتان برسید.

گروه بین‌الملل مشرق- "شهرزاد میرقلی‌خان" شهروندی ایرانی است که به اتهام واهی دست داشتن در انتقال تجهیزات دوگانه با کاربرد نظامی به ایران و در نتیجه، تخطی از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، در اتریش بازداشت و محکوم شد. وی پس از گذراندن مدت محکومیت خود به ایران برگشت، اما سال 2007 زمانی که به قبرس سفر کرده بود، به خاطر همان اتهام، توسط دولت این کشور بازداشت و به آمریکا تحویل داده شد. میرقلی‌خان در فهرست تروریست‌هایتحت تعقیب آمریکا قرار گرفته بود و بعد از دستگیری، به دو حکم حبس محکوم شد. وی 19 دسامبر 2007 در آمریکا زندانی شد، اما بعد از 5 سال حبس، با تلاش‌های صورت گرفته توسط وزارت خارجه و با وساطت "سلطان قابوس" پادشاه عمان، در تاریخ 7 آگوست سال 2012 آزاد شد و به ایران برگشت. خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص دلایل زندانی شدن خانم میرقلی‌خان و شرایط زندان با او گفتگو کرده، که متن کامل این مصاحبه در ادامه آمده است.

پایگاه خبری تحلیلی مشرق قبل از این در رابطه با زندانیان ایرانی در خارج از کشور با "محمدعلی مهران‌فر" مدیرکل دفتر دعاوی و همکاری‌های بین المللی وزارت دادگستری گفتگو کرده است. همچنین گزارشی درباره زندانیان ایرانی در آمریکا ارائه کرده و با "هوتن هوشیار" برادر یکی از زندانیان ایرانی در آمریکا، "زهرا توحیدیان" سخنگوی کمپین مردمی حمایت از زندانیان ایرانی در خارج از کشور،"مجید کاکاوند"ایرانی آزاد شده از زندان فرانسه، و همین‌طور حامد محمدی (نام مستعار) و "هادی مجیدی" (نام مستعار) ایرانیان آزاد شده از زندان مالزی نیز مصاحبه نموده است.

مسئولین به من گفتند شکایت از آمریکا را فراموش کن، برو و به زندگیت برس
شهرزاد میرقلی‌خان و دخترهای دو قلویش
میرقلی‌خان پس از آزادی از زندان آمریکا به مسقط پایتخت عمان رفت
 و از آن‌جا به تهران سفر کرد

سؤال:: در زندان چه اتفاقی افتاد؟ آیا وکیل گرفتید؟

از همان اول گفتند که بهترین وکیل را هم بگیری،‌ فایده‌ای نخواهد داشت. همسر سابقت را می‌خواهیم؛ دنبال او هستیم. در زندان که بودم، هر چند وقت یک بار من را به دادگاه می‌بردند، یک وکیل عمومی برایم تعیین می‌کردند و تقاضای 20 هزار دلار هزینه برای این وکیل می‌کردند. بعدها خودم وکیل خصوصی گرفتم. در آن مدت سه وکیل عوض کردم و مبلغی حدود 50 هزار تا 100 هزار دلار پرداختم. از همان اول گفتند ملیت تو ایرانی است. پرونده‌ات سیاسی است. ما دنبال شوهر سابقت هستیم و تحت هیچ شرایطی آزادت نمی‌کنیم. بی‌خودی برای آزادی تلاش نکن. بهتر است تصمیم بگیری با دولت آمریکا همکاری کنی.

سؤال:: پس این تصوری که به خاطر فیلم‌های آمریکایی ایجاد شده، مبنی بر این‌که خودشان برای شما وکیل می‌گیرند، اصلاً واقعیت ندارد؟

نه. البته به صورت لفظی می‌گویند حق دارید وکیل داشته باشید، اما از باب دوستی سر صحبت را باز می‌کنند تا طرف را جذب خودشان کنند و فریب بدهند. بعد می‌گویند از الآن هرچه که بگویید ممکن است علیه شما در دادگاه استفاده شود.

سؤال:: شما پس از آن‌که به ایران بازگشتید، در کنفرانس خبری گفتید که می‌خواهید از دولت آمریکا شکایت کنید. آیا این کار را انجام دادید؟

مسئولین ایران گفتند: "خانم میرقلی‌خان شکایت از آمریکا را فراموش کنید." من هم چون آمدم در شبکه پرس‌تی‌وی و آن‌جا مشغول کار شدم دیگر سرم شلوغ شد. دولت ایران باید در دادگاه بین‌المللی در مورد موضوع شکایت من میانجی‌گری می‌کرد. یک شخص مثل من نمی‌تواند خودش پیگیری کند. با پرونده من، دولت آمریکا به خاک می‌نشست. آن‌قدر در این سال‌ها نامه‌نگاری کردم و مدرک در دست داشتم که آمریکا با خاک یکسان می‌شد. با این حال، دولت، بعد از رسیدن پای من به ایران، گفت "شما دیگر بروید به زندگی خودتان برسید."

گفتم من می‌خواهم شکایت کنم، پیگیری کنم. گفتم خسارتم را بدهید. گفتند تو با پای خودت رفتی، ما هم خسارتی را تقبل نمی‌کنیم. وزارت امور خارجه، نه الآن برای من قدمی برمی‌دارد و نه آن موقعی که زندان بودم کاری برای من کرد. آقای ظریف آمد این‌جا، با او صحبت کردم و نامه‌هایم را به او نشان دادم، ‌ولی متأسفانه انگار نه انگار. سیاستمدارهای آمریکایی وقتی اسم "شهرزاد" یا "میرقلی‌خان" را می‌شنوند، همه، موضوع من را می‌دانند. اما در ایران نماینده مجلس و یا مسئول وزارت‌خانه، من را نمی‌شناسد و می‌گوید ما از پرونده شما خبر نداریم. خیلی شرم‌آور است. دولت با اندکی پیگیری، می‌توانست از موضوع من، فایده زیادی را ببرد. یک فرصت عالی و طلایی داشت، اما خودشان نخواستند از آن استفاده کنند.

مسئولین به من گفتند شکایت از آمریکا را فراموش کن، برو و به زندگیت برس
پدر و مادر شهرزاد یک سال قبل از آزادی دخترشان از زندان آمریکا

سؤال:: در پرونده "جیسون رضائیان" خبرنگار واشنگتن‌پست، می‌بینیم که جان کری وزیر امور خارجه و اوباما و خیلی از مقامات آمریکایی آمدند و گفتند که او باید آزاد شود و فشار زیادی را به دولت ما آوردند. ما الآن 19 زندانی سیاسی در آمریکا داریم، اما هیچ حرفی از آن‌ها زده نمی‌شود.

دولت‌های ایران به دنبال حقوق ایرانی‌ها نیستند. دنبال حقوق افرادی مثل من که حق و حقوق‌مان پای‌مال شده نیستند. حتی از این فرصت‌ها علیه آمریکا هم استفاده نمی‌کنند، چون ترسو هستند. وزارت خارجه، سه سال و نیم، جواب پدر و مادر من را نمی‌داد. به مادرم می‌گفتند: "خانم به ما چه ربطی دارد؟ فرزند شما خودش به آن‌جا رفته است." یک دفعه بعد از آمدن "سارا شورد" و آن دو نفر دیگر که در ایران دستگیر شده بودند، موضوع "شهرزاد میرقلی‌خان" هم مهم شد.

از ماست که بر ماست. ارج و احترام ایرانی را دولت من باید برایم بخرد. آمریکا هر چه هم که وجهه ایران را خراب کند، دولت من است که باید وجهه من را خوب جلوه بدهد. ما باید خود را در عمل نشان دهیم. دولت ما برای آن زندانی‌هایی که در زندان آمریکا به سر می‌برد، چه کار می‌کند؟ هیچ‌کس حتی به دیدنشان نمی‌رود. دفتر حفاظت منافع قبل از آن‌که مادر من برای دیدنم به آن‌جا بیاید، حتی یک بار هم به دیدن من نیامدند.

جالب این است که سفیر عمان سه بار برای دیدن من از واشنگتن به زندان آمد. دولت ایران حتی همین دل‌گرمی هم به من نداد. الآن هم همین‌طور است. آمریکا از نقش رسانه و قدرت رسانه خیلی خوب خبر دارد. می‌داند رسانه، چه چیزی است و چه قدرتی دارد. اما ما نقص فرهنگی داریم. نمی‌دانیم اصلاً رسانه یعنی چه. قدرت رسانه را نشناخته‌ایم. تا وقتی که این مملکت، قدرت رسانه را درک نکند، ما همین‌طور بدبخت باید باقی بمانیم. در مواقع کنترل پاسپورت در کشورهای مختلف از ما ایرانی‌ها به عنوان تروریست و قاچاقچی اسم می‌برند. در صورتی که دولت باید چهره ما را در کشورهای مختلف، خوب نشان بدهد. اگر قرار باشد هر ایرانی، خودش به تنهایی با تمام این دولت‌ها بجنگد، پس کار و وظیفه اصلی دولت ما چیست؟

سؤال:: آیا همین مسئله بود که باعث شد شما کتابتان را بنویسید؟

وقتی دیگر کاملاً از دولت دل‌سرد شدم، کتابم را نوشتم و گفتم حتماً در آمریکا چاپ بکنید که همه بدانند دولت آمریکا از کاه، کوه می‌سازد، اما دولت ما، کوه را کاه می‌کند تا صدایش را کسی نشنود. واقعاً چرا؟

اگر یک ایرانی خارج از ایران رفته و خلاف قانون عمل کرده است، باید مجازات شود. اگر یک خارجی به ایران آمد و خلاف قانون ما عمل کرد هم باید مجازات شود. ولی وقتی برای شما موثق است که یک ایرانی، بی‌گناه است و خلافی را انجام نداده، این دیگر ربطی به 5+1 ندارد. این یک پرونده حقوق بشری است.

دولت آمریکا خودش دروغ‌گو و فاشیست و خائن و زورگو است. این چیزهایی است که من در این مدت 5 سال، از آن‌ها دیده‌ام. اما در عین حال، فریاد آمریکا درباره نقض حقوق بشر توسط ایران گوش دنیا را کر کرده است. دولت آمریکا این حرف‌ها را زمانی می‌زند که می‌بیند 20 ایرانی در آمریکا هستند، اما دولت ایران هیچ اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهد. حتی می‌توانم بگویم آمریکا اگر می‌گوید در ایران حقوق بشر وجود ندارد، درست می‌گوید، چون ایرانی‌های زندانی در کشورهای دیگر، برای دولت ایران مهم نیستند. دولت با آن‌که می‌داند این زندانی‌ها بی‌گناه هستند، اما هیچ‌گونه رایزنی برای آزادی آن‌ها انجام نمی‌دهد.

مسئولین به من گفتند شکایت از آمریکا را فراموش کن، برو و به زندگیت برس
سجده شکر شهرزاد میرقلی‌خان در فرودگاه امام خمینی

سؤال:: یکی از حرف‌هایی که درباره حقوق بشر ایران می‌زنند این است که می‌گویند زندان‌های ایران، وضعیت خوبی ندارند. شما که در آمریکا به زندان رفته‌اید، نظرتان درباره زندان‌های آن کشور چیست؟

از این همه افرادی که از زندان‌های آمریکا به ایران برگشته‌اند بپرسید، وضعیتشان چگونه بوده است. ما در قرن 21 هستیم؛ دوربین‌های مداربسته در همه زندان‌ها وجود دارد. به آمریکایی‌ها بگویید: "شما یک ساعت فیلم از زندان‌هایتان نشان بدهید، ایران هم این کار را می‌کند. بعد مقایسه می‌کنیم، ببینیم وضعیت کدام بهتر است." اتفاقاً اف‌بی‌آی هم به من می‌گفت که بنویسم زندان‌های ایران فلان مشکلات را دارد.

سارا شورد زندانی آمریکایی در ایران، بهترین غذا و امکانات را در زندان ایران داشته است. من آن‌جا آرزویم این بود که در یک سلول میان یک مشت ایدزی با انواع و اقسام مرض‌ها زندگی کنم، اما مجبور نشوم در یک سلول انفرادی، وسط کِرم و کپک حمام کنم. این را هم در برنامه‌ای از اوباما خواهم پرسید. اگر من یک خبرنگار ایرانی بودم، در سوریه عراق و افغانستان سابقه کار داشتم، بعد به طور اشتباهی با دوستانم از کانادا وارد مرز آمریکا می‌شدم، دولت آمریکا با من چه کار می‌کرد؟ می‌گفت این‌ها تروریست هستند. من را می‌بردند گوانتانامو. می‌گفتند در کوله‌پشتی‌اش بمب اتم داشته است.

سؤال:: شما کتاب‌تان را به زبان انگلیسی نوشتید. ناشر کتاب شما چه کسی بود؟

ناشر کتاب "اچ‌انداس" است که یک شرکت انگلیسی است. کتاب را "آمازون" چاپ کرد.

سؤال:: پروسه صحبت با انتشارات را هم توضیح بدهید. چگونه آن‌ها را راضی کردید که این کتاب را چاپ کنند؟

من داستان زندگیم را یک بار برایشان گفته بودم. بعد، گفتم این داستان را پیاده کردند.‌ بعد، به همراه "بیانکا رحیمی" که همکارم در پرس‌تی‌وی است، آن را به قلم درآوردیم. شش ماه طول کشید تا کتاب را ویرایش کردیم. تمام که شد با یک شرکت صحبت کردم و گفتم من کتاب داستان زندگیم را می‌خواهم چاپ کنم و چاپش هم می‌خواهم آمازون باشد. قرارداد بستیم و کتاب آماده شد. الآن به این شکل است که مشتری‌ها آنلاین سفارش می‌دهند، طی 24 ساعت کتاب چاپ می‌شود و برایشان ارسال می‌شود.

سؤال:: طبق آماری که به ما داده‌اند، الآن 19 نفر زندانی تحریمی و سیاسی و 100 نفر زندانی عادی در آمریکا داریم. شما زندان‌های آن‌جا را تجربه کرده‌اید. شرایط این زندانیان چگونه است؟

شرایط خیلی بدی را می‌گذرانند. هر شب، آدم آرزو می‌کند روز بعد را نبیند. البته بستگی هم دارد که در چه زندانی باشند. اگر در زندان فدرال گرفتار شده باشند، یک برنامه روتین دارند. صبح‌ها باید سر کار بروند. از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر. من اول که رفتم آن‌جا، رفتگر بودم. حیاط زندان را جارو می‌کشیدم. بعد پیگیری کردم که کارم را عوض کنم و رفتم در کلیسای آن‌ها کتاب‌دار شدم. به زندان بعدی که منتقل شدم، در کتاب‌خانه حقوقی کتاب‌دار شدم. کار اجباری است. کارهایی مانند خیاطی هم دارند، اما آن‌ها را به ایرانی‌ها نمی‌دهند.

مسئولین به من گفتند شکایت از آمریکا را فراموش کن، برو و به زندگیت برس
شهرزاد میرقلی‌خان در فرودگاه امام خمینی در میان خبرنگاران

اگر به زندان ایالتی بیفتند که واقعاً بدبخت می‌شوند. زندان فدرال حداقل ساختمان‌های تمیزتری دارد. زندانیان آن‌جا هم زندانیانی هستند که جرم‌های دولتی و فدرال دارند. طبیعتاً ایرانی‌ها باید در این نوع زندان‌ها باشند. اما زندان‌های ایالتی خیلی آلوده هستند. انواع و اقسام بیماری‌ها، خالکوبی، مواد مخدر. این فیلم‌هایی که درباره جرم و جنایت در زندان‌هایشان نشان می‌دهند، واقعی است. حتی ممکن است خیلی چیزها را در فیلم‌هایشان هم نشان ندهند.

سؤال:: یکی از خاطرات خود درباره خشونت در زندان را برایمان تعریف کنید.

یک دختری در زندان ما بود، حدود یک متر و نیم قد داشت و 40 کیلوگرم وزن. بسیار نحیف و ریز بود. سیاه‌پوست‌های زندان خیلی او را مسخره می‌کردند که تو ضعیف هستی و هیچ کاری نمی‌توانی بکنی. یک شب، همه را از خواب بیدار کردند، چراغ‌ها را روشن کردند و گفتند می‌خواهیم دست‌هایتان را نگاه کنیم و چک کنیم. معلوم شد این دختر نحیف، آن‌قدر فشار آمده بود به او که نصف شب، همه که خوابیده بودند، دو جفت جوراب برداشته بود، سه تا قفل آهنی را انداخته بود در آن‌ها و با همین جوراب‌ها این‌قدر به صورت یکی از دخترهای دیگر زده بود، که هم تمام صورت او را خرد کرده بود و هم تمام دندان‌های خودش را. چون این جوراب‌ها را آن‌قدر با عصبانیت می‌چرخانده که دندان‌های خودش را هم خرد کرده بود.

سؤال:: اگر شما وزیر خارجه بودید برای کمک به ایرانی‌های درون زندان‌های آمریکا و آزادی آن‌ها چه می‌کردید؟

دفتر حفاظت منافع ایران را فعال می‌کردم و دستور می‌دادم که امور زندانیان را پیگیری کند. دفتر حفاظت منافع ایران باید اول از همه از دولت آمریکا بخواهد که از این زندانیان حمایت کند. حافظ منافع باید به این زندانی‌ها سر بزند و تمام پرونده‌های آن‌ها را با دقت بداند. قطعاً می‌توانند راهنمایی کنند که شما چگونه می‌توانید مدارکی ارائه دهید که اثبات کند بی‌گناه هستید. دفتر حفاظت منافع ایران نقش کلیدی را در این موضوع ایفا می‌کند، چون دولت آمریکا تا زمانی که هیچ‌کس به جز خانواده و وکیل شما، از سرنوشت‌تان چیزی نداند، راحت‌تر کار خود را می‌کند.

دست و پای من همیشه زخمی و خونی بود به خاطر زنجیرهایی که به من می‌بستند. اما از زمانی که بحث من رسانه‌ای شد، شرایط زندان یک مقدار بهتر شد. دفتر حافظ منافع اگر در پرونده‌های زندانیان دخالت کند، آمریکایی‌ها هم می‌فهمند کسی پشت سر ما هست و از ما دفاع می‌کند. بنابراین مجبور می‌شوند فشارها را کم‌تر کنند.

سؤال:: یادم هست زمانی که تازه آزاد شده بودید، در مصاحبه‌ای گفتید که روی آن بسته‌های مصرفی‌ای که به شما می‌دادند، مشخصات شما را به عنوان "مرد"، ثبت کرده بودند.

من در اسناد اف‌بی‌آی، هنوز هم با جنسیت "مرد" ثبت شده‌ام. بگذارید یک چیز را به شما بگویم. ما هستیم که آمریکا را "آمریکا" کرده‌ایم. بزرگ‌ترین اشتباه ما این است که آمریکا را بزرگ کرده‌ایم. این توهم ماست که آمریکا، بزرگ است و قوی است. این‌قدر که این‌ها تبلیغات می‌کنند و فریب‌کاری می‌کنند، ما هم باورمان شده است که آمریکا بزرگ است. من یک سی‌دی درست کرده‌ام و اسمش را گذاشته‌ام "ارور سی‌دی" [سی‌دی اشتباهات]. در این سی‌دی فقط گاف‌های دولت آمریکا را گذاشته‌ام.

مسئولین به من گفتند شکایت از آمریکا را فراموش کن، برو و به زندگیت برس
دخترهای دوقلوی شهرزاد میرقلی‌خان

سؤال:: مسئولین ما هم شاید یک مقدار، فریب همین تبلیغات را می‌خورند.

من فکر می‌کنم مسئولین ما خیلی عاقل‌تر از این هستند که فریب بخورند، اما وقت نمی‌گذارند. اولویت‌های آن‌ها چیزهای دیگری است. نفت و گاز و سود، آن‌ها را مشغول کرده است. من این‌قدر از سیستم آمریکایی‌ها سوژه گرفته بودم. یک کار ساده روزانه را نمی‌توانند انجام دهند. هنوز جنسیت من، مرد است. زندان من که مشخص بود، اما این‌ها حتی نمی‌دانستند کدام زندان، زنانه است و کدام زندان مردانه.

سؤال:: زمانی که آزاد شدید، کسی برای استفاده و آگاهی از تجربه شما در این مدت با شما تماس نگرفت؟

خیر، تنها کسی که کاری انجام داد دکتر "محمد سرافراز" بود که آمد به من گفت خانم میرقلی‌خان یک مستند بسازید و نشان بدهید که زندان‌های آمریکا چگونه هستند، بلکه آن‌هایی که الآن در زندان‌ها گرفتار هستند، بتوانیم کمک‌شان کنیم. قرار شد مستند بسازیم، اما نشد. به جایش چهار تا برنامه ساختیم.

سؤال:: وزیر امور خارجه آمریکا در بحث هسته‌ای می‌گوید، جیسون رضائیان باید آزاد شود، در صورتی که اسناد و مدارک زیادی وجود دارد که جاسوس بودن رضائیان را ثابت می‌کند. با این حال، از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا موضوع او را مطرح کنند و خواستار آزادی‌اش شوند. مقامات ما چرا از این فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند؟

به نظر من، به ایرانی‌ها اطمینان ندارند، یعنی می‌گویند ما ممکن است برای این‌ها قدمی برداریم و کاری انجام دهیم، اما معلوم شود مجرم بوده‌اند، برای خودمان بد می‌شود.

این‌که من به عنوان یک فرد عادی که در خانه نشسته‌ام، ببینم وزیر خارجه کشورم از یک ایرانی در کشوری دیگر حمایت می‌کند، خیلی اهمیت دارد. اگر می‌خواهیم واقعاً سال هم‌دلی دولت و ملت باشد، باید در عمل این هم‌دلی را نشان بدهیم. مگر ملت چه کسانی هستند؟ خانواده شهرزاد میرقلی‌خان است، خانواده محمد قاری است، خانواده بهمن دبستانی است. این خانواده‌ها ملت را تشکیل می‌دهند. وقتی شما نتوانید درد سه خانواده را درمان کنید، چگونه می‌خواهید درد همه را دوا کنید؟ البته همه خانواده‌ها مشکلات دارند، اما وقتی بحث یک ایرانی در خارج از کشور باشد، پای حیثیت ما وسط است. هیچ دولت دیگری مانند دولت ما نیست، فقط ایران است که ساکت می‌نشیند.

سؤال:: اگر اتفاقی که برای شما افتاد، برای یک شهروند انگلیسی افتاده بود، آیا آمریکایی‌ها می‌توانستند با او هم برخوردی مانند شما بکنند؟

امکان ندارد که بتوانند برخوردی مانند من با او داشته باشند. اولاً دولت انگلیس می‌گفت خانواده‌اش لازم نیست وکیل بگیرند، خودمان برایش وکیل تعیین می‌کنیم. سفارت انگلیس مسئول می‌فرستاد و پیگیری ‌می‌کرد. هر تبعه، پرچم یک کشور محسوب می‌شود. اگر که جرم مواد مخدر باشد، کارتل باشد، دولت‌ها دخالت نمی‌کنند، اما اگر بی‌گناه باشد، فرق می‌کند. دولت جمهوری اسلامی با سکوتش به همه دنیا می‌گوید: "هر ایرانی که گرفتار می‌شود، حتماً مجرم است." حتی خود آمریکایی‌ها به ما می‌گفتند به دولتتان اطلاع بدهید، کمکتان می‌کند.

مسئولین به من گفتند شکایت از آمریکا را فراموش کن، برو و به زندگیت برس
شهرزاد میرقلی‌خان و پدرش در فرودگاه امام خمینی بعد از آزادی از زندان در آمریکا

سؤال::مثلاً اگر شما بخواهید مسائل زندانیان ایرانی در خارج از کشور را پیگیری کنید، چه‌قدر پول باید داشته باشید؟

من حساب نکرده‌ام که چه‌قدر پول لازم است. البته پول لازم است، اما نباید بنشینید و برای یک حرکت انسانی، چرتکه بیندازید. مهم‌تر این است که من وسیله می‌خواهم که حرفم را به گوش مردم برسانم. رسانه می‌خواهم. وکیل‌هایی نیاز دارم که پرونده‌ها را پیگیری کنند.

آمریکایی‌ها از وقایع، مستندسازی می‌کنند. همیشه طوری رفتار می‌کنند که شما نتوانید چیزی را اثبات کنید. مثلاً من دندانم درد می‌کرد. پیش دکتر زندان رفتم. یک برگه‌ای به من دادند که امضا کردم تا دندانم را بکشند. آمپول بی‌حسی به من زدند، اما 30 ثانیه هم صبر نکردند تا اثر کند. انبر در دهانم کردند و دندانم را کشیدند. من همان‌جا غش کردم، اما من هیچ وقت نمی‌توانم به آمریکا اعتراض کنم، چون در جواب می‌گویند شما امضا کردید و کاملاً با رضایت خودتان بوده است. در چنین مواردی، آدم باید هوشیار باشد و وکیل به دلیل این‌گونه موارد می‌خورد.

سؤال:: دولت آمریکا افرادی افراد مشهور مانند بازیگران هالیوودی را جلو می‌فرستد تا کارهایی به نفع دولت و با جنبه تبلیغاتی انجام بدهند. با این حال، ما نه از چهره‌ها استفاده می‌کنیم، نه از افرادی مانند شما که تجربه برخورد با دولت آمریکا را داشته‌اند.

آن‌ها فرهنگ کاملاً متفاوتی دارند که با فرهنگ ما فرق می‌کند. مثلاً من در اوایل، روحیه تهاجمی داشتم و با این روحیه با آن‌ها برخورد می‌کردم، اما بعداً فهمیدم که بدترین چیز برای آمریکایی‌ها این است که محترمانه اشتباهات آن‌ها را به روی‌شان بیاورید. مرگشان در این است.

به نظر من، آمریکا میمونی است که سعی می‌کند خودش را مانند انسان‌ها نشان دهد. من دوست دارم به آمریکا بگویم، تو که همه جا دروغ می‌گویی، اول خودت را اصلاح کن، بعد دنبال اصلاح بقیه برو. اول زندان‌های خودت را درست کن. من حتی اصرار کردم فیلم دوربین‌های زندان را در دادگاه نشان بدهند. نمی‌توانند بگویند، فیلم نداریم. اگر این حرف را بزنند، یعنی همه حرف‌های من درست است. اگر هم بگویند فیلم داریم، باید همه را نشان بدهند.

من می‌گویم این‌که آیا ایران حقوق بشر دارد یا ندارد، به شما ربطی پیدا نمی‌کند. آمریکایی که خودش بمب اتم درست کرده است و از آن استفاده هم کرده، چگونه می‌تواند بگوید یک کشور دیگر حقوق بشر را زیر پا گذاشته است؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • محسن گرجی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    ایشان رانمیدانم امامن آن سالهادانشجوی مادرایشان بودم ومیدیدم که ایشان چه زجری ازدوری دخترشان میکشند وچگونه بزرگ کردن نوه هابرایشان سخت بود
  • مهدی مرادیفر ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    درود به شرافتت که با این گفتگو شرافت امریکای ها را به چالش کشیدی شما واقعا یک ازاده بتمام معنا هستی
  • ثاقب ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 1
    برو بابا دلت خوشه. مشرق، من و خیلی از مردم آرزوی رفتن آمریکا و جارو کردن زیر پای آمریکایی ها و شستن کف توالتهایشان را داریم
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    شما غلط می کنی از امریکا شکایت کنی تروریست...آفرین بر اون مسئول اهل عقل و شعور..
  • افشین ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خلایق هرچه لایق
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    مهندس برق و عمران صنایع و هوا فضا دیدم در آمریکا و استرالیا نگهبان سگ شدن...
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    کثافت ترین دولت دنیا امریکاست
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    واقعا مشرق بیا فیلم آزادی گروگان فرانسوی از یمن در تابستان را بگذار که اولاند و فابیوس دم هواپیما ازش استقبال کردند بعد ما چی؟ کی رفت استقبال این خانم؟
  • سورنا ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    من هم مثل نو آرزو رفتن به آمریکا رو دارم اما نه به هر قیمتی ذلتی
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    پیامتو گرفتم .....
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اینها اگر دیپلماتشان جایی گیر باشد باشد سروصدا راه میاندازند و میافتن دنبالش اگر شهروند عادی باشی که دیگه هیچی مگه رهبر به دادت برسه!!!!
  • محمد ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اقا تمام دنیا بد ما خووب ولی رفتن امریککا ارزوی ما ست مشرق توهم ورداشته
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    این ارزوی شما دست یافتنی است , یه تماس با جناب ظریف بگیر , حتما کارتو درست میکنه
  • یامهدی عج ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خواهش می کنم برو! دیگه هم به کشورمون برنگرد !
  • ناشناس ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    به شما میگن شکایت از امریکا رو فراموش کن ! چرا که کدخدا دلخور میشود !
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    حقتون همینه ایرایی های خود کم بین
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    ایران و ایرانی آباد و ازاد است و تن به ذلت نمیدهدو لعنت بر تو
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    ثاقب تو ایرانی نیستی
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خاک بر سر هر ایرانی که خود را اسیر و ذیلی بکند. لعنت بر شما جناب ثاقب
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خاک بر سرت
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    بحث اصلی آمریکا نیست مشکل خود ما هستیم دولت چرا اقدامی نمیکنه ؟ روحانی رای دادیم از حقوق این ملت دفاع کنی چیکار میکنی پس
  • ذلت ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    از این نوع ایرانی های زندانی در آمریکا زیاد داریم. اما ایشون را به خاطر کمک به دور زدن تحریم ایران بازداشت کردن و حق هم داشتند. بالاخره کشور آمریکاست دیگه پدر ایرانی ها رو درآورد تا تسلیم شدند. ... زنده باد برجام توافقی
  • ناشناس ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    عجب عزت و احترامی به پاسپورت ایرانی برگشته ها !!
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اگه جدی گفتی خیلی بیشعوری
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اگر غیر این بود باید شک میکردی! دولتهای ما در ارزوی رابطه با امریکا هستند!
  • عباس ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    از دید من ایشان یک شیر زن قهرمان شجاغ بیباک ایثارگر آزاده انقلابی بسیجی و مردتر از همه سیاستمداران وزارت خارجه ما هستند که لازم است آنها بروند از ایشان درس یاد بگیرند .
  • رسول مشهدي ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اگر خانم مير قلي خان با مداركي در دست دارد ميتواند امريكا را با خاك يكسان كند !اجازه بدهيم ايشان اينكار را بكند و همه را از شر امريكا خلاص كند!
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    من امریکا رو مقصر نمیدونم اونا دارن افراد متهم به قاچاق تجهیزات خاص به ایران رو به سختی تحت فشار قرارمیدن تا کسی حاضر به همکاری با ایران در این زمینه ها نشه مقصر دولت ایرانه که مدعیه از صفرتاصد نیازهای نظامی ش رو خودش تامین میکنه اما از طرف دیگه بخاطر چندتا دوربین دیددرشب باید این هموطن ها رو اسیر خارج ببینیم
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    مرغ همسیه غاز است . باور کنید این خانم رست میگه
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    حالا چیکارت کنیم!؟ چه ربطی داشت؟
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    1 0
    آقای ثاقب از قانون نقیض استفاده کردن منظورشون متلک به برخی از مسئولین و مردم بود
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    من و خیلی های دیگه هم آرزو داریم تو مسجدالاقصی نماز بخونیم
  • دانشجوی مهندسی ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    حاضرم تو ایران خفه بشم ولی حاضر نیستم یک لحظه هوای امریکا وکانادا رو استنشاق کنم
  • میخوای باور نکن حقیقته ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    یکی از فامیل ما اینجا مهندس شیمی بود رفت کانادا تا سالها در بان ساختمون بود
  • میرزاده عشقی ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    دفاع از حقوق شهروندی و حقوق اولیه انسان در خارج از کشور وظیفه دولت است بدون در نظر گرفتن اینکه زندانی بیگناه است یا مجرم است . و اگر جرمی صورت گرفته دادگاه محل تشخیص باید بدهد نه کنسول ایران و چنانچه در دادگاه ثابت شود مجرم است برای طی مجازاتی که مشخص شده به زندان فرستاده می شود. ولی کنسول های ما را گویی در خارج خواب گرفته و همه ایرانیان در خارج مجرمند مگر آنکه آزاد باشند! اگر بخواهم از کم کاریهای سفارتخانه ها در حق ایرانیان خارج از کشور بگویم مثنوی هفتاد من.
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خاک برسرت با این عقل شعورت !!!!!!!!!!!!!!!!اگه ایشوت تروریست هستند پس تو وکدخدایت سوپر تروریست هستید
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    تولییاقتت همان شستن توالت اربابات هست نوچه امریکا خودت هم را بکشی برای امریکا زباله هستی
  • ناشناس ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    منم فکر میکنم شوخی گفته ولی محض احتیاط لعنت به هر چی ذلیله .
  • ناشناس ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اسمتم چه بهت میاد .
  • گیل مرد ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    شهرزاد خانم حالتان خوبه بهتره کمی استراحت کنی بعد صحبت بکنی ازیکطرف میگی اونجا عدالت نیست وستم میکنند ازطرف دیگر فرمایش میکنید برام وکیل گرفتند ویااینکه خودم وکیل گرفتم چطور شما اون همه مدارک واسناد چمع اوری کردید کسی هم جلوتان رانگرفت وحالا هم قراراست کتابتان راچاپ کنید ایااین یک بام ودوهوانیست وقتی شمانتوانستید بی گناهیتان راثابت کنید بعد میخواهید امریکا رابه خاک سیاه بنشانید بس است خانم به اندازه کافی معروف شدید
  • سرو ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خدایا! این بنده ی ذلیل حقیر را به آرزوش برسون!
  • اهوازی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    باید شکایت کنیم.آنها 43 میلیارد دلار پول های ایران را غارت کردند.راستی از الواح شیکاگو چه خبر؟
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    یعنی بازم آمریکاییها کاپیتالاسیون دارن ؟
  • محمد ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    راه باز جاده دراز! گم شو!
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    بیا خونه ما همین کارا رو درست و منظم انجام بده،دستمزد خوبی بهت میدیم. غم غربت هم نمی کشی.
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اسوه بی غیرتی و وطن فروشی .در زمان جنگ پدرانشان برعلیه ما جبهه می گرفتند که این ها آبشون کمه نانشون کمه چی شون کمه که میرند جبهه از اون چدرها این جور فرزند درسرزمین کوروش بوجود میاد اوف بر وطن فروشان خائن
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    این احترام به پاسپورت ایرانی است؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    پروفسور یک کم بصیرت بد نیست لاقل به خاطر دلت وخودت یه ذره مطالعه ات را بالا ببر تا بازی نخوری
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    همچین میگه دولت امریکا به خاک می نشست فکر کرده کیه امریکا هیروشیما و ناکازاکی رو با خاک یکی کرد هزاران نفرو کشته حدود 7000 کلاهک اتمی داره اونوقت جوابگو نیست هیچ نهاد بین المللی هم جرات نداره بهش چپ نگاه کنه اونوقت ایشون می خواسته امریکا رو رسوا کنه
  • سید عباس قاسمی از تربت حیدربه ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    از دشمنی مانند آمریکا که گله ای نیست . نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیثعتش این است . اما گله از آقایانی است که میخواستند به پاسپورتیرانی ارزش ببخش جای خود چرا مدافع شهروندان خود نیست ؟
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    ارزوی هر کس نشان دهنده شخصیت اوست
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خداوند تورا به این آرزوت برسونه. به هرحال خلایق هرچه لایق!!
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    یک زمانی در فیلم های هالییودی کلیشه ای وجود داشت که تا به یک آمریکایی در کشور های دیگر کسی اخم می کرد یا گیر میداد فورا پاسپورتش را در می آورد و می گفت من پاسپورت آمریکایی دارم (یعنی در حد مصونیت سیاسی برای خودش کلاس می گذاشت) و با تحکم می گفت باید با سفارت آمریکا تماس بگیرم و با اونها طرف هستید.
  • رضایی ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    من بعنوان یک ایرانی مسلمان از شما بانوی گرامی وهموطن غیورتشکر میکنم واز خداوند بزرگ برای شما وخانواده شما سعادت ودعای خیردارم و امید وارم خداوند به مسولین ما هم غیرت وبصیرت عطا فرماید
  • ساسان ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    خاک بر سر اون انسانی که با این همه جنایت امریکا بازم به اون اعتماد داره
  • علی3 ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    خوب عزیزم از همینجا تمرین رو شروع کن، توالت بشور ،کارت خوب باشه خودمون ترانسفرت میکنیم! :|
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    تو رادیو از یکی از این روشنفکرها در مورد پیگیری فاجعه منا پرسیدند که چگونه میشه پیگیری کرد. ایشون تنها این وظیفه رو به عهده خانواده ها گذاشتند که شکایت کنند. دیپلماسی اتفاقی
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    نگو آقای دولت ناراحت میشه با آمریکای جنایتکار هیچی نگید بزارید بیایند زن های ما را هم ببرند ...
  • مجيد ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    اگه واقعاً رفتن به آمريكا و جارو كردن و شستن توالت اونا آرزوت بهتر از خونه ما شروع كني رفتي اونجا استادكار باشي. ....
  • مهدی خان ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    ننگ بر غیرت فروشان
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    منم همین آرزو رو برات دارم!
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    رفتن شما از ایران هم آرزوی ماست حالا هر خراب شده ای که باشه آمریکا یا هر قبرستان زندگان دیگه ای
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    کسی که برا همچون کاری گرفته باشندش انقد هوش و ذکات داره که مدرک جمع کرده باشه
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    نمره تو گرفتی برو خوش باش!
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    من هم با شما موافقم قدر کشور خودمان را بدانیم.
  • ناشناس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    موندم این امریکای خراب شده چی داره واقعا ؟ فقط واسه اینکه برید اونجا راحت لخت بشید و مشروبتونو بخورید ؟ همین ؟
  • سوباسا ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    برو بابا هنوز دانشجویی بیکاری نکشیدی که حاضر بشی نگهبان سگ هاشون هم بشی
  • سامان ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    و انگلیس
  • بهرام ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    اخرسر هم باید پادشاه عمان پادرمیانی کند
  • سینا ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    گیل مرد تو خودت یک روز اونجا زندانی شو تا شرایطش رو بفهمی...
  • تهرانی ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    دیگه داره از کاپیتولاسیون هم میزنه بالاتر...
  • رازی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    ما خودمون آمریکا رو بزرگ کردیم وگرنه عددی نیست... چون همشون اجدادشون انگلیسی های تبعیدی بودند و بی اصل و نسب اند.
  • ناشناس ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    سوباسا جنابعالی تشریف بپر توپتو شوت کن . تو رو چه به بحث سیاسی آخه ؟
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    من اصلاح طلبم ثاقب حالم ازت بهم خورد با این نظرت,برو از خودت خجالت بکش وطن فروش.اینم بگم که خیلی از ایرانیا رفتن آمریکا هیچ کدوم هم مثل تو نیستن نبودن و نخواهند بود.
  • سعید ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    1 0
    همه اصلاح طلبن داداش من،فقط اختلافشون تو جهت اصلاحه
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    از خودت مایه بزار
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آرزو دارم توالت شور خوبی بشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس